Juozo Vosyliaus paroda „Beveik rojaus sodai“

2019 m. vasario 7–27 d.

Juozas Vosylius. Rojaus sodas. 2017

Baigęs freskos-mozaikos studijas Vilniaus valstybiniame dailės institute (dabar – Vilniaus dailės akademija), 1973 m. Juozas Vosylius atvyko gyventi į Klaipėdą. Tapytojas yra Lietuvos dailininkų sąjungos (1978) ir dailininkų grupės „Individualistai“ narys, aktyviai dalyvauja bendrose parodose, rengia personalines parodas. Svarbiausios kūrybos sritys – monumentalioji ir molbertinė tapyba. Per 45 kūrybos metus J. Vosylius freskos ir sgrafito technikomis sukūrė daugiau nei 20 monumentalių kompozicijų viešosiose erdvėse Klaipėdoje, Palangoje, Juknaičiuose, Plateliuose, Vėžaičiuose, Rietave ir kitur. Dailininkas yra vienas iš nedaugelio sakralinės monumentaliosios tapybos kūrėjų. Jo freskos puošia Klaipėdos Marijos Taikos Karalienės, Šventosios Švč. Mergelės Marijos Jūrų žvaigždės, Pagėgių Švento Kryžiaus bažnyčias ir kitas šventoves.

 

Parodoje „Beveik rojaus sodai“ eksponuojami peizažai, sukurti 2005–2018 metais. Beveik visas kompozicijas įkvėpė Klaipėdos universiteto botanikos sodas, kurį dailininkas pamėgo nuo pirmųjų jo atidarymo dienų.  Universiteto svetainėje sodo pristatymas pradedamas klausimu: „Ar žinote, kad Klaipėdos universiteto botanikos sodas įsikūręs nuostabiame Danės upės slėnyje, kur ąžuolai mena Prūsijos karalių laikus, o unikali kopų augalų kolekcija atveria pažinimo vartus į Baltijos pajūrį?“ 1993 m. įkurtas, o 2002 m. gavęs dendrologinio parko statusą, sodas yra pamėgta miestiečių laisvalaikio, pasivaikščiojimų vieta. Itin nostalgiškai šie spalvingi gamtos pasaulio vaizdai atrodo viduržiemį, kai už lango sniegas ar šlapdriba. 

 

Nuo 2005 m. vis labiau autorių užvaldanti pievų-sodų tema pareikalavo kitokio formato ir panoraminiai kraštovaizdžiai įsikūrė daugiau nei pusantro metro ilgio drobėse, kuriose horizontalumas dera su kiek aukštesniu žiūros tašku. Pamažu gamtos motyvai augalinio ornamento pavidalais pasklido ir ant paveikslų rėmų, tarsi vijokliai apipindami juos spalvingai paprastais piešiniais. O formatui ir margintiems rėmams susigyvenus, pasirodė išpjaustyti rėmų ažūrai ir tradicinius drobės stačiakampius keičiančios įvairios konfigūracijos.

 

Su kiekvienais metais augantis sodas skleidžiasi tapytojo peizažuose tarsi vaizdiniame dienoraštyje. Realybė čia persipina su vizija, kasdienybės pastebėjimai – su sapno elementais, o saulės šviesa – su šešėliais.  Tikroviški sodo kampeliai, perkeisti atsitiktinio žvilgsnio, paveikti apšvietimo, rakursų, naujų spalvinių dermių, tampa kiek nostalgiško, simbolizmo atspalviais praturtinto pasaulio atšvaitais. Nors tarp medžių šmėkšteli viena kita žmogaus figūrėlė, čia svarbiausia ne realus žmogus, o vešli, pirmapradė gamtos stichija, kuri skatina į supančią kūriniją pažvelgti atidesniu žvilgsniu.    

 

Parodos kuratorė  Kristina Jokubavičienė

Liepų g. 33, LT-92145 Klaipėda
Tel. / faks. (8 46) 410 416; tel. (8 46) 410 412
domsaitis.galerija@muziejus.ldm.lt